NY FILM I SCALA GUDHJEM: NÅR MAN GRIBER TIL TERROR

Imad Abul-Foul spiller den unge muslim Zakaria, der føler sig skubbet ud på et sidespor af det danske samfund. Foto©NordiskFilm.

DET NÆRMER SIG årsdagen for et stort bombeangreb i København, og de yderste fløje er blevet dominerende. Radikaliseringen rundt omkring i landet er taget til. Det næste folketingsvalg står for døren, og den stærkt nationalistiske politiker Martin Nordahl fra det nystiftede parti ’National Bevægelse’ spås en historisk jordskredssejr, der kan sikre ham statsministerposten. Den 19-årige Zakaria bevæger sig langsomt, men sikkert ud på et radikalt og farligt spor, der kan koste ham og hans familie alt.

Filmen blev blandt andet også anmeldt af Dansk Folkepartis kulturordfører Alex Ahrendtsen. Han var  mildest talt ikke imponeret og kaldte DANMARKS SØNNER “en livsfarlig propagandafilm for skatteydernes penge”. Han mener at filmen opfordre til vold og selvtægt. Spørgsmålet der kan stilles: Hvis man som indvandrer i et land føler sig tilsidesat og set ned på, er det så legalt at reagere med terror? Det svarede filmens producer Daniel Mühlendorf på efter filmen.
Filmen viser, at det er farligt, når extremister i begge lejre – højreextremister mod ditto muslimer – får lov til at vokse sig store uden, at der bliver grebet ind. Og den højdramatiske slutning på filmen, viser at filmens Damark – anno 2025 – tilsyneladende står på randen af en slags ukontrollerbar borgerkrig.
Skønt filmens idé og manus blev startet for seks år siden og sluttede for tre, virker filmen, som om den er skrevet netop NU … lige op til et tilsyneladende explosivt folketingsvalg. Se den! Temaet er super-vigtigt.

DANMARKS SØNNER
vises i Scala Gudhjem
fra torsdag 9. maj til og med onsdag 15. maj
Alle dage kl. 19:15
PS: Torsdag 9. maj kommer filmens producer, bornholmeren Daniel Mühlendorf og diskuterer filmen med publikum.
Biografcafeen åbner 18:30
Billetpris: 85 kroner
Spilletid: 118 minutter
Censur: 15+

Anmelderne var rimelig begejstrede:

Nanna Frank Rasmussen, Jyllands-Posten: Salim har selv skrevet manuskriptet, og man kunne godt ønske, at andre havde været inde over for at hæve repliktroværdigheden. Jeg elsker dog samtidig, at Salim har lavet en stafetfilm, der giver ikke bare en, men to røvsparkende gode skuespillere mulighed for at vise, hvad de kan på det store lærred. 4 ud af 6 stjerner

Kim Skotte, Politiken: Men afsættet, miljøskildringen og det andet bliks udfordrende anderledeshed gør svaghederne til trods ’Danmarks sønner’ til en både interessant og vigtig film. Hvem er Danmarks sønner i virkeligheden anno 2019? 4 ud af 6 hjerter

Katrine Sommer Boysen, Jyllands-Posten: Effekten af alle de effekter udebliver samlet set, fordi stimuleringen er for intens, og fordi det aldrig rigtigt bliver klart, hvad filmen for alvor vil gøre os klogere på og komplicere for os. 4 ud af 6 stjerner

Henrik Queitsch, Ekstra Bladet: ... er både velspillet (Bjerg er uhyggeligt overbevisende som den vordende despot), velskrevet (af Salim selv) og får det optimale ud af sit begrænsede budget, hvilket bestemt også er en kunst. Den er elementært spændende, men også meget mere end det. Det mest skræmmende er næsten, hvor meget det minder om noget, vi allerede kender. 5 ud af 6 stjerner

Thomas Brunstrøm, B.T.: … på flere planer en spændende film. Der er meget fine skuespil-præstationer, visuelt leverer den på højt plan, og Ulaa Salim er i den grad en instruktør, man skal lægge mærke til.
4 ud af 6 stjerner

Rasmus Friis, netmediet Soundvenue: ...kan … være fristende at stemple ’Danmarks sønner’ som forfejlet, særligt hvis man sammenligner den med Fenar Ahmads anderledes fokuserede ’Underverden’, der udspiller sig i et lignende miljø. Men filmen indeholder så mange virtuose scener, så meget sjæl og kantet talent, at den ikke bare kan affejes med et skuldertræk.
4 ud a 6 stjerner.

Film Fakta
DANMARKS SØNNER
Instruktion: Ulaa Salim
Medvirkende: Imad Abul-Foul, Rasmus Bjerg, Morten Holst, Elliott Crosset Hove, Olaf Johannessen, Mohammed Ismail Mohammed, Özlem Saglanmak, Zaki Youssef med flere
Produktion: Daniel Mühlendorph
Manuskript: Ulaa Salim
Fotografi: Eddie Klint
Klip: Jenna Mangulad
Scenografi: Silje Aune Dammen
Land: Danmark
Produktionsår: 2019
Selskab: Hyæne Film
Biodistributør: Nordisk Film