KIG PÅ NORDEN [13]: SVENSKE VÆLGERE RYKKER OG GRÆNSEKONTROL MED MERE

Nedenstående historier er hentet fra nyhedsbrevet
NEWS ØRESUND OG ØRESUNDSINSTITUTTETs
FAKTA REAL ESTATE.

Leder af Sverigedemokraterne Jimmie Åkesson kan se frem til, at måske blive formand for Sveriges største parti ved næste valg. Foto©NewsØreund.

SVERIGEDEMOKRATERNE MEGET TÆT PÅ SOCIALDEMOKRATIET

EN NY OPINIONSMÅLING viser, at Socialdemokraterne og Sverigedemokraterne nu er næsten lige store.

Socialdemokraterns står historisk lavt med 23,1 procent, og Sverigedemokraterne historisk højt med 22,9 procent. Det viser en opinionsmåling i oktober. Over 10 procentpoint adskilte de to partier ved valget i september 2018.

I januar i år stod det klart, at Socialdemokraterne kunne beholde regeringsmagten. Efter næsten fem måneders forhandlinger lykkedes det at blive enige med Miljøpartiet och de borgerlige partier Liberalerne og Centerpartiet om et 73-punktsprogram med politiske spørgsmål, som skulle prioriteres under mandatperioden. En vigtig anledning til at Centerpartiet och Liberalerne gik over midten og samarbejdede med Socialdemokraterne i stedet for de andre borgerlige partier var Sverigedemokraterne. Partierne bag Januaraftalen var enige om, at Sverigedemokraterne s inflydelse i svensk politik skulle minimeres.

Politikerne kan åbenbart ikke blive med at skjule tingenes tilstand i det multinationale Sverige. Daglige bombesprængninger, bilafbrændinger og mord på åben gade fra mellemøstlige invandrere – især i Göteborg og Malmø – har taget så meget overhånd, at myndighederne har spillet fallit. Flere og flere svenskere   har erkendt problemerne, og flytter sig nu politisk. Således har den nye, unge leder af Kristdemokraterne ­– Ebba Busch Thor – begyndt at sætte spørgsmålstegn ved den kulturelle udvikling i landet. Derfor har det politisk korrekte Sverige stax stemplet partiet som ’Sverigesdemokraterne Light’.

Sådan ser partiernes tilslutning ud pr. september 2019:
Socialdemokraterne 23,1%
(-5,2)
Sverigedemokraterne 22,9% (+5,4)
Moderaterne 19,5% (-0,3)
Vensterpartiet 8,6% (+0,6)
Centerpartiet 8,3% (-0,3)
Kristdemokraterne 6,6% (+0,3)
Miljøpartiet 5,0% (+0,6)
Liberalerne 3,9% (-1,6)

DANSK-SVENSK INFILTRERING

København og Skåne er efterhånden blevet et ægte broderland – igen. Foto©NewsØresund.

1.104 BESTYRELSESPOSTER og job som direktører i danske virksomheder i Hovedstadsregionen og region Sjælland er besat af personer, som har bopælsadresse i Sverige. Omvendt er 1.254 bestyrelsesposter og direktørjobs i fem sydsvenske regioner og Stockholm besat af personer bosiddende i Danmark. Nærheden mellem Sjælland og Skåne mærkes ved at mange danske virksomheder vælger at etablere svenske datterselskaber i Skåne. I skånske virksomheder er der 453 danske bestyrelsesmedlemmer og direktører, og det er lige så mange som der findes i virksomheder i Stockholms regionen.

IKEA SÆTTER REKORD

Ikea er rigtig gode til det med penge. På fotoet Ikea i Svågertorp, Malmø. Foto© NewsØresund / Johan Wessman.

IKEA’s DANSKE VAREHUSE satte både rekord med et øget salg på 7,9% samt omsætningsrekord på 4,7 mia. danske kroner under det forskudte regnskabsår 2018/2019, som blev afsluttet den 31. august. Også i Sverige gik det godt. Salget blev øget med 6% til 17,8 mia. svenske kroner, og det er ny salgsrekord, skriver Sydsvenskan. Selv e-handlen begynder nu at vokse for møbelgiganten med svenske rødder.

Ikea varehusene indgår i koncernen Ingka Group, som på franchise basis driver 374 af de 433 Ikea-varehuse, som er placeret rundt om i verden. Omsætningen her blev 36,7 mia. euro.

E-handelen øgedes sidste år med 46%, og svarer nu til nu för 11% af omsætningen.

GRÆNSEKONTROL KAN SKE PÅ PEBERHOLM

Snart vil der blive indført periodiske grænsekontrol med den trafik. der kommer fra Sverige til Danmark. Foto©NewsØresund.

DET ER STADIG UKLART, hvordan den nye grænsekontrol fra Sverige til Danmark, der bliver indført 12. november, skal håndteres. Dansk politi opretter ikke et permanent kontrolpunkt ved Øresundsbroen. I stedet skal politiet kontrollere udvalgte biler et andet sted på den danske side af Sundet, hvor det er muligt.

Hvordan kontrollerne vil påvirke Øresunds-pendlerne er stadig uklart. Hvad angår køretøjstrafik over Øresundsbroen, siger politiet, at der ikke vil være en fast grænsekontrol-station, men at kontrollerne skal udføres tilfældigt både med hensyn til tid og sted. Det er heller ikke meningen, at alle køretøjer skal kontrolleres.

Hvor kontrollerne skal udføres er ikke bestemt. Øen Peberholm kan være en mulighed, hvor broforbindelsen og tunnelen mødes, og hvor det er muligt at dreje til side uden at hindre anden trafik. På fastlandet, efter Øresundstunnelen, er et andet alternativ.

– Det kommer til at ske på forskellige steder, meddeler politiet.

Politiet vil også snart mødes togoperatørerne DSB, Skånetrafiken og SJ for at diskutere, hvordan den nye grænsekontrol kan udføres på Øresund-togene. Kontroller under rejsen eller i forbindelse med af- og påstigning på en station er to mulige scenarier for togene.

Imidlertid forventes det, at alle passagerer har deres pas eller ID-kort med, da kontrollen udføres tilfældigt.

Dansk politi forklarer også, at grænsekontrollen ikke bliver så omfattende som den forrige ID-kontrol, som for togpassagererne hovedsageligt blev udført på stationen i Københavns Lufthavn, med forsinkelser, forlænget rejsetid og frustration blandt pendlere som et resultat. Fokus vil være at stoppe grænseoverskridende kriminelle netværk og ikke at genere almindelige pendlere, oplyser politiet.

GRÆNSEKONTROLLEN MOD TYSKLAND

SAMTIDIGT MED beskeden om Danmarks indførsel af grænsekontrol mod Sverige meddelte den danske regering, at grænsekontrollen mod Tyskland forlænges med seks måneder fra 12. november. Den danske grænsekontrol mod syd blev indført 4. januar 2016, hvilket var samme dag hvor Sverige indførte transportøransvar og dermed id-kontrol i tog, busser og færger mod Sverige.

FIRE UD AF FEM BILISTER KØRER FOR HURTIGT I UNDER ØRESUND

Fartbøller hærger Ørsundstunnelen. Foto©EnriqueLopezGarre/Pixabay.

HURTIGTKØRENDE BILISTER i Øresundstunnelen vil i fremtiden blive registreret og få en bøde med hjælp fra permanente fartkontroller. Baggrunden for beslutningen skyldes en måling fra i år, som viser, at 85 procent af bilisterne ved tunnelindgangen på den danske side kørte mere end hastighedsbegrænsningen på 90 km/t. Bilisterne havde en gennemsnitshastighed på 105,8 km/t.

Transportministeriet peger på, at der er sket en række alvorlige ulykker i tunnelen i den seneste tid som følge af høje hastigheder. Derudover kan tunnelulykker være mere alvorlige, eftersom andre bilister kan have svært ved at undvige og derfor bliver en del af ulykken. Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger: ”Vanvidskørslen i Øresundstunnelen skal stoppes”.

Kontroller skal også indføres på Storebæltsbroen.

95.000.000 KRONER TIL WORLD PRIDE 2021

Nu skal den københavnske Pride være worldwide. Foto©NewsØresund.

KØBENHAVN KOMMUNE har afsat 17,3 millioner kroner til WorldPride i 2021 i de næste to år. Sammen med tidligere støtte fra kommunen har World Pride nu modtaget 30 millioner fra Københavns Kommune, og begivenheden har nu et samlet budget på ca. 95 millioner. Malmø støtter også begivenheden med 30 mio. – dog i svenske kroner. WorldPride forventes i ti dage i august 2021 at tiltrække 750.000 mennesker til København og Malmø.

”Det er vigtigt for vore gæster, som kommer fra hele verden, at de ved, at København og Malmø tager HBTQ+-rettighederne alvorligt. Når de to kommuner støtter WorldPride, sender det et signal til omverden om, at inkludering og respekt for menneskelige rettigheder er vigtige”, siger Ane Rindom, projektleder for Priden, til TV2 Lorry.

Det er sgu mange penge for en homo-parade, mener Din Blogger.