ER AALBORG MERE INTERESSANT END LAS VEGAS?

MAN MÅTTE KNIBE sig selv i armen, da man i december sidste år kunne læse i New York Times, at den nordjyske by Aalborg var røget ind på en 8. plads i avisens årlige 52 PLACES TO GO IN 2019:
1]
Puerto Rico.
2] Hampi.
3]
Santa Barbara.
4]
Panama.
5]
Munich.
6]
Eilat.
7] Setouchi Islands.
8] Aalborg.

9] The Azores.
10] Ontario Ice Caves
… og Las Vegas på en 13. plads.

New York Times begrunder ikke deres valg, men letter lidt på låget, når de peger på Aalborgs forvandling fra havneby til en kulturel storby. Ikke mindst den nye havnepromenade er de imponeret over.

Din Blogger tog sammen med Gudhjems portrætmaler Lisa Høyrup til den berømmede by i starten af februar. Ikke så meget for at se havnepromenaden med de nye bygninger – de var ikke særlige behagelige.

Sådan ser det ud: Musikkens Hus ved havnefronten i Aalborg. Foto©RuneJeppesen/MusikkenHus.

Fx Musikkens Hus som desværre lignede et kludetæppe af arkitektoniske ideer. Sikke noget roderi. Det var arkitektfirmaet COOP HIMMELB[L]AU med professor Wolf D. Prix i spidsen, der vandt den internationale konkurrence. Arkitektfirmaet blev grundlagt i 1968 i Wien, hvor de også har hovedkvarter. Derudover satellit-tegnestuer i Los Angeles, Frankfurt og Lyon. De står bag bla Den Europæiske Centralbank og Musèe des Confluences i Lyon i Frankrig. Viel geschrei – og ikke meget andet. ÅH, Gud … hvorfor er det meste af den moderne arkitektur så nedrig tarvelig og desperat?

Senere skal den USA-baserede danske super-arkitekt Bjerke Ingels omdanne den gamle spritfabrik til noget så jysk som CLOUD CITY! Gad vide om den gamle tv-westernhelt McCloud, skal være sherif her!?

DERFOR TIL AALBORG

Besøget var målrettet Aalborg Kunstmuseums – eller KUNSTEN I AALBORG som det nu hedder – store Kurt Trampedach-udstilling. Den var super interessant med alle de gamle, velkendte malerier, tegninger og figurer fra 1960’erne og 1970’erne. Desværre manglede de nye ting, som han hovedsaglig solgte gennem sin amerikanske gallerist Allan Stone. Ting han malede inden har var udsat for to brande. Dels i det atelier han havde lejet ved Lille Triangel i København Ø og dels hans ene bygning ved hjemmet i Baskerlandet. Efter disse ubehagelige oplevelse blev Trampedach ude i stand til at arbejde indtil sin bratte død i 2013, 70 år gammel. Læs Bloggens nekrolog: KURT TRAMPEDACH – KUNSTNEREN DER FORGÆVES LEDTE EFTER SIN TABTE BARNDOM – 12. december 2013.

Udstillingen sluttede efter en forlængelse 24. februar. Så den kan du ikke nå, men du kan stadig opleve de to stærkt roste NORDISKE MODERNISME og surrealistiske RITA KERNN-LARSEN, der slutter henholdsvis 2. juni og 5. maj.

Ellers er her nogle snapsshots fra det hidsige liv i Aalborg:

Møde med Trampedach foran KUNSTEN i Aalborg. Foto©JørgenKoefoed.

Trampedachs sovende dreng. Foto©JørgenKoefoed.

Trampedachs menneske-skulpturer er særdeles livagtige, som det fremgår af dette udklip fra B.T. Foto©JørgenKoefoed.

Kunstneren er blevet træt og tager sig en morfar. Foto©JørgenKoefoed.

Trampdachs ‘Stoppestedet’ er blevet tilført levende kød i form af Gudhjems Portrætmaler Lisa Høyrup. Foto©JørgenKoefoed.

‘Morgen’ – Kurt Trampedach og hans hustru Annette [Aller] Trampedach efter formodet coitus. Det var faktisk Annette, der lærte Kurt at lave de menneskelige skulpturer. Hun havde lært det af sin svigermor, tegneren og multikunstneren Christel Marott, som blandt meget andet lavede voksmannequiner til især stormagasiner. Foto©JørgenKoefoed.

Ny Carlsberg Fondet har doneret disse tre meget store billeder af Erik A. Frandsen til KUNSTEN. De ser ud som om, de er malet, men når man går tæt på, opdager man, at de lavet af tusinder små bitte stykker venetiansk glas. Vildt imponerende! Foto©JørgenKoefoed.

KUNSTENs permanente samling hænger hulter til bulter på en en meget underholdende måde i museets stue-etage. Her en spøjs skulptur ‘Ræv med Problemer’ af Nina Saunders. Foto©JørgenKoefoed.

Der er også kunst i det offentlige rum – med gratis entré. Fotos©JørgenKoefoed.

Aalborg er plasteret til med barer, cafeer og restauranter. Her er Lisa Høyrup i gang med studerer menukortet på Ristorante Fellini – det heftigste spisested i byen. Maden er OK, men det er især den gode stemning, de hyggelige lokaler og de mange mennesker, der topper stedet. Husk at bestille bord på 9811 3455. Foto@JørgenKoefoed.

Valget faldt på den sjældne GULDBRASEN. Flot ser den ud, men det er en af de få fisk med mange ben. Foto©JørgenKoefoed.

Væggene er fyldt op med fotos af den berømte Fellini og hans mange film. Foto©JørgenKoefoed.

Brødrene Prices har også en restaurant i Aalborg på C. W. Obels Plads. Foto©JørgenKoefoed.

Frokosten hos Bdr. Price bestod bla af Anderilette med et stort stykke meget sprødt og knasende ande-skind. Dertil et helt rugbrød. Der også var knasende sprødt hele vejen rundt, da det efter bagningen var blevet taget ud af formen og braset videre i ovnen. Så kunne det ikke blive bedre. Foto©JørgenKoefoed.

Imponerende BUDOLFI erstattede i 1554 Børglum Kloster, som domkirke for det nydannede Aalborg Stift. Foto©JørgenKoefoed.

Der er meget guld inden i Budolfi Domkirke. Her er Moses med tavlerne gjort til såkaldt ‘altan’ for prædikestolen. Lidt af en byrde! Foto©JørgenKoefoed.

Gudhjems Portrætmaler omgivet af alle Budolfis mange biskopper. Foto©JørgenKoefoed.

Ansgar Kirken havde netop rundet de 90 år og bedt de besøgende om en hilsen. Her en ung håbefuld pode, der åbenbart er i likvide kvaler. Foto©JørgenKoefoed.

Endnu en hilsen og en efterlysning: “I kirken har vi sunget, men aldrig mødt en engel”.  Foto©JørgenKoefoed.

Bag Ansgarkirken ligger tusinder af jyder begravet. De er nabo til KUNSTEN, så de keder sig ikke. Foto©JørgenKoefoed.

Aalborg har alt – især mange butikker, hvor de gæve jyder kan købe ind til hede nætter for nedrullede gardiner. Fotos@JørgenKoefoed.

Det er ikke nødvendigt med frækt undertøj … bare brillerne er moderne. Foto©JørgenKoefoed.

I 1999 inviedes Schmidt Hammer Lassens Sorte Diamant i København med en skrånede facade. Det var ikke set før. Og dog …mon ikke de er blevet inspireret af denne bygning midt i Aalborg. Foto©JørgenKoefoed.

I Restaurant Provence udstiller pt den lokale kunstner Torben Mersholm. Han har vist også ladet sig inspirere … her af den mere kendte Michael Kvium. Det var i øvrigt de tidligere ejere af dette spisested, der samtidig var Trampedachs galleri-kontakt gennem en årrække. Galerie Provence eksisterer endnu, men i nybyggede lokaler i Vadum tæt på Aalborg Lufthavn. Derfor bliver Aalborg kaldt for ‘Trampedach-land’ ifølge hr. Wolfsen fra byens største galleri – Galerie Wolfsen. Som han siger: “Skal du sælge Trampedach, så gør det her i Aalborg. Folk står i kø for at købe. Du får en meget bedre pris”.  Fotos©JørgenKoefoed.


Den hippe københavnske kunstner Hornsleth – der lige har solgt en række hjemløse i London og København – tjener også penge på at sælge spiritus. Blandt andet i sin bar i frygtelige Jomfru Ane Gade. Hornsleth Bar er for de fattige, de uuddannede og de syge. Hvad kan man sige andet end: Skål! Foto©JørgenKoefoed.

På falderebet skal da også lige nævnes KUNSTENs nyerhvevelse af Michelangelo Pistolettes ELEVEN LESS ONE. Den gode italiener var bidt af spejlglas, så her opstillede han tilbage i 90’erne en række meget store spejle i flotte guldrammer. Til fernisagen færdiggjorde han kunstværkerne ved at smadrer spejlene med en stor træ-kølle. Bag spejllede var der forskellige farvede bagvægge, som nu kom til at danne sære, tilfældige farveklatter. Det var atter Ny Carlsberg Fondet, der stod bag donationen. Foto©JørgenKoefoed.

Franske Magritte malede en pibe og skrev neden under: ‘Det er IKKE en pibe’. Nu er der én, der har abet efter. Genialt! Foto@JørgenKoefoed.

Dette navn på en bar, har vist aldrig har været brugt før. Genialt! Foto©JørgenKoefoed.

OK … man glemmer ikke Aalborg, men om byen ligefrem kan blive en turistmagnet og tiltrække og tilfredsstille turister fra hele verden, som New York Times lægger op til, er et ganske stort spørgsmål. Uha! Men tag turen og fortæl, hvad du selv mener!!!