DER ER NOGET RÅDDENT I GUDHJEM HAVN

Efter stormen og indtil nu har en meget tung jernplade holdt sammen på den smuldrende kaj. Foto©JørgenKoefoed.

Der er nogle grimme huller i vandkanten. Lidt flere tunge lastbiler kan få det hele til at brase sammen. Foto©JørgenKoefoed.

SOM DET VIDES VIDT OMKRING har de to havne i Gudhjem det rigtig dårligt. Især Gudhjem Havn trænger til en gennemgribende total-renovation. Det vil ikke koste det samme, som at ombygge uddannelsesinstitutionen på Snorrebakken til et rådhus, men lidt der henad.

Lige nu er der to akutte skader, som venter på haste-udbedring inden nogen faldet i det 2 grader kolde vand.

I november sidste år faldt der nogle store sten ud af fundamentet ved dampskibskajen. Det skete i vandlinjen, der forårsagede, at bølgerne begyndte at trække sand ud. Det gjorde, at der opstod et hul i vejbanen lige der, hvor Skyttegænget munder ud i Ejnar Mikkelsensvej. Vejbanen blev derfor forsynet med en stor jernplade afskærmet med nogle ’kegler’, hvoraf et par stykker lige nu befinder sig på havsens bund.

Havnekoordinator Jordan Stefan Kaczmarek fortæller til Bloggen, at det skyldes det dårlige vejr, at denne skade endnu ikke er udbedret, men regner med at det vil ske snart.

BROEN ER RÅDDEN

Råddenskab har lukket for broen over slæbestedet. Foto©JørgenKoefoed.

Plankerne rådner, der hvor de er fæstnet til de bærende jernbjælker. Foto©JørgenKoefoed.

Træbroen over slæbestedet er nu blevet spærret af. Bro-plankerne har længe udvist råd ude i siderne, der hvor de er forankret. Men det var faktisk en elektriker, som opdagede det farlige gulv. Da man for et par år siden installerede røde advarselslys ved havneindløbet, blev den strømførende ledning lagt under broen. Det var den, der havde skåret ledningen delvis over og jævnligt kortsluttede elektriciteten til lamperne.

Hvis strømmen ikke var blevet afbrudt, og råddenskabet ikke opdaget, kunne der være sket en mindre katastrofe i lighed med ulykken i Svaneke, hvor en turist satte sig på jerngelænderet ud mod havnen, som knækkede på grund af rusttæring. Hun faldt et par meter ned og måtte sygemelde sig i længere tid på grund af svære rygskader.

Ti påsketurister à 90 kg ville formentlig have fået bro-plankerne til at brase sammen. Det ville ikke alene have give højvande i havnen, men også ti meget våde besøgende overfra og flere af dem måske med livsfarlige kvæstelser.

Men heldigvis blev skaderne opdaget i tide. Nu bliver bro-dækkets Douglas-planker udskiftet med det kostbare Azobé-træ, der kan modstå vind, vejr og vand i op mod 30 år. Tre gange så lang tid som Douglas. Azobé stammer fra Mellem- og Centralafrika. Træet kaldes også for Jerntræ på grund af den høje styrkeegenskab. Azobé er et løvfældende hårdttræ, der kan blive op til 50 m højt under gunstige forhold.

Så lige om lidt – eller senest næste uge – kan broen atter åbnes for publikum.

DET GRÅDIGE HAV HAR ÆDT AF GUDHJEM
11. november 2020