FLOT INITIATIV: EKKODALSHUSET STØTTER BORNHOLMS TIDENDE
DE SENESTE DAGE dukkede der bagside-annoncer op i Bornholms Tidende og i deres gratis-avis Ugeavisen Bornholm. Selv om der var et billede af en ost med huller i, var det ikke en salgsannonce for den lokale ostebutik. Nej, det var simpelthen ET OPRÅB fra EKKODALSHUSET – dels til det bornholmske erhvervsliv og dels til den bornholmske befolkning – til fordel for øens eneste dagblad.
Som de fleste ved, er avisen blevet udstyret med en ny chefredaktør – Kristoffer Gravgård – der som sin første opgave blev pålagt at spare op imod 5 millioner danske kroner pr. år. Det blev udmøntet i en udrensning blandt andet i redaktionen, hvor der forsvinder op mod fem journalister og en fotoafdeling som allerede nu er blevet rundbarberet, så kun én pressefotograf af tre blev tilbage – heldigvis den dygtigste.
Avisens problem er at abonnenterne siver – ligesom annoncerne, som nærmest helt er forsvundet fra Tidende og nu kun findes i Ugeavisen. Hvis denne tendens fortsætter, kan bornholmerne inden for ganske få år vinke farvel til deres daglige avis. Det synes Christian Froberg Dahl er en katastrofe. Han er ejer af Ekkodalshuset og har indrykket ovenstående annonce med nedenstående text:
VIDENDE, BIDENDE, TIDENDE
HVAD SKER DER for vores landsdelsavis? Sørgeligt nyt tikker ind i disse dage om avisens fremtid. Men hov? Ud over tendenserne i tiden, er det så ikke regeringens mediepakke og TV2, der er med til at slå Bornholms Tidende ihjel?
Selv om Tidende som andre medier er momsfritaget, så blegner det ved siden af de mange millioner statskroner, der tilflyder TV2 og regionalstationerne – som fx TV2/Bornholm. Vel at mærke uden krav om resultater, ratings, seertal og andre målbare faktorer.
Er det egentlig fair?
Er det i virkeligheden ikke her problemet ligger? Er det lige markedsvilkår, når TV2/Bornholm via betydelige statsmidler kan allokere flere ressourcer [journalister] til en historie end Tidende?
Reelt set er disse TV2-millioner aktiv dødshjælp til den trykte presse, in casu Bornholms Tidende.
Den dag hvor Bornholms Tidende ikke er mere, kan alle kloge-ågerne udfylde det tomrum, som måske ikke føles så stort lige nu, men som vil lyde hult ved avisens fravær. Og så skal vi nok pibe alle til hobe. For når reelt journalistisk arbejde er væk, og vi alle er overladt til kalorieløse SoMe-nyheder, sandsigere, klogekoner og – værre endnu – politikere, ja, så komme vi til at savne avisen lige så meget, som avisen savner os som abonnenter.
Lukker Tidende, lukkes en enorm kulturarv, et vigtigt talerør og en seriøs nyhedsformidling for landsdelen. Tilbage står vi så med TV2/Bornholm. Går vi fra godt til bedre med kun én nyhedskilde? Er det i sandhedens interesse kun at have ét medie, som de facto har nyhedsmonopol?
Vi elsker at hade avisen, bevares. Sådan har et altid været. Men vi kan ikke undvære den, og vi vil alle sammen gerne omtales i den. Og så er vi alle for øvrigt meget bedre end journalisterne og især chefredaktøren. Sådan har det jo også altid været. Men betænk, at selv om vi elsker at finde hullerne i osten i vores avis, så må avisen nødvendigvis været omgivet af meget ost. Men den ser vi ikke i vor tids forkælede nyhedsstrøm – før den er væk. Helt væk. Ligesom De bornholmske Jernbaner. Og så er det for sent.
Skule vi ikke stå sammen nu og blive abonnenter? Skulle erhvervslivet ikke også se at komme lidt ind i kampen? Kan vi hjælpe? Kom nu, giv avisen den chance, den fortjerner.
Mvh EKKODALSHUSET – siden 1903.
PROJEKT RED AVISEN
Christian Froberg Dahl er i øjeblikket ved at samle maximum 100 interesserede erhvervsdrivende og privatpersoner, som vil være med i en støtte-kampagne, hvor der fx indrykkes en helsidesannonce på side 3 med text og en efterfølgende side 5, som er blank gentaget 20 gange hen over året for at vise, at det er hvad der sker, hvis Bornholms Tidende ruller gardinet ned og sender de sidste 30-35 medarbejdere på gaden. Du kan kontakte Christian Froberg Dahl på info@ekkodalshuset.dk, hvis du er interesseret i at være med det storstilede redningsprojekt.
EXTRA-VIDEN
En helsides-annonce i Bornholms Tidende koster mellem 7.000 og 10.000 alt efter placering og antal farver.