GUDHJEM ER PÅ VEJ SOM DET NYE TISVILDE

Skonnerten Tres Hombres måtte vente uden for Gudhjem inden, der kunne gøres plads i havnen. Foto©JørgenKoefoed.

Skonnerten Tres Hombres måtte vente uden for Gudhjem inden, der kunne gøres plads i havnen. Foto©JørgenKoefoed.

Thomas Svensson [sort t-shirt] fra Gudhjems PROVIANTEN tager imod skibets mandskab. Det er kaptajn Andreas nummer to fra venstre. Foto©JørgenKoefoed.

Thomas Svensson [sort t-shirt] fra Gudhjems PROVIANTEN tager imod skibets mandskab. Det er kaptajn Andreas nummer to fra venstre. Foto©JørgenKoefoed.

Efter at havnefogeden har fået flyttede de fleste sejlskibe fra Norra Brygge bliver der plads til Tres Hombres' 32 meter. Foto©JørgenKoefoed.

Efter at havnefogeden har fået flyttede de fleste sejlskibe fra Norra Brygge bliver der plads til Tres Hombres’ 32 meter. Foto©JørgenKoefoed.

Så blev der plads og losningen af vinen kan begynde. Foto©JørgenKoefoed.

Så blev der plads og losningen af vinen kan begynde. Foto©JørgenKoefoed.

GUDHJEM BLIVER MERE OG MERE fancy. Gæsterne ligeså. De overvægtige familier fra det mørke Jylland er ikke længere i overtal. Nu er det unge, veltrimmede ægtepar med eller uden børn, der fylder gaderne og cafeerne. Fortsætter det på den måde, ender det med, at Kronprinsen og hans jetset-venner vender Tisvilde ryggen og farter over vandet til klippeøen. Uha-uha!

Derfor falder det fuldstændig i tråd med denne nye trend, at Provianten, Kadeau og Pony nu får deres vin leveret – ikke med aluminiumsbaljen Leonora Christina – men med den tomastede træ-skonnert TRES HOMBRES. Måske det eneste fragtskib i verden UDEN motor.

Skibets kaptajn, østrigske Andreas, fortæller Bloggen, at skibet er bygget i Swinemünde af nazisterne under krigen, og at det nu er et professionelt fragtskib, der to gange om året sejler mellem Europa og Caribbean. Hovedsagelig vin fra Frankrig og fisk fra Portugal og med rom, chokolde og kaffe retur.

Der er et mandskab på fem, som oplærer ti lærlinge i sejlsportens ædle kunst.

Man kan få lov at være ombord fra et par dage til et halvt år – mod betaling.

Hvis man vælger det lange ophold starter mønstringen 1. oktober i Den Helder i Nederlandene og slutter 4. marts 2016 i Amsterdam. I mellemtiden anløber man Douarnenez i Frankrig, Santa Cruz, La Palma, De Kanariske Øer, Boca Chica i Den Dominikanske Republik, Horta på Azorerne og Amsterdam.

Det koster små 65.000 kroner for disse 9.936 sømil [18.000 kilometer] og 148 dage og nætter til søs. Se nærmere på skibet hjemmeside http://fairtransport.eu/sail-along/