PARIS NU [84] – LØBEHJULET, FRIHEDSCYKLEN og GOLFBILEN

LØBEHJULET DER LØBER LØBSK

Det er svært at få et skarpt billede af det elektriske løbehjul. Der er som regel fuld fart på. Foto©JørgenKoefoed.

To på ét løbehjul! Jamen, hvorfor ikke? Foto©JørgenKoefoed.

DE KOMMER FRA Californien, de nye selvkørende løbehjul som i øjeblikket hærger Paris. Børn, unge, midaldrende og pensionister drøner af sted med større eller mindre hastigheder. På fortorvene, på gaderne, på pladserne … overalt smutter de små lette køretøjer ind og ud imellem gående og andre motorkøretøjer. Det startede for år tilbage med GYROROUE. Et enkelt hjul, der var forsynet med pedaler og intet andet. De kunne køre mellem 15 og 20 km/t, vejede lidt over 10 kg og kunne tilbagelægge op til 20 km pr. opladning. Det blev aldrig den store succes. Måske fordi der ikke var noget at holde i. Men nu har det elektriske løbehjul – TROTINETTE ELCTRIQUE – sat dagsordenen. De koster mellem 3.600 og op til omkring 20.000 danske kroner, kan køre op til 55 km/t og rækker ved moderat kørsel op til 55 km. De vejer fra 17 kg og opefter. Meget få bruger styrthjelm. De fleste har ikke nogen som helst beskyttelse på. Forleden drønede en ældre herre i nydeligt jakkesæt og flagrende slips afsted med meget høj fart på den stærkt trafikerede rue d’Assas. Det så meget farligt ud!  Flere gange er der to personer på hjulet og nogen gange også med en mindre kuffert. De forurener ikke. De er lydløse, hvad der er dejligt i en by med extrem meget motorlarm … men det ligner rene ulykkesfugle. I Danmark har der allerede være et par alvorlige ulykker, så mon ikke der er noget lovgivning på vej i Danmark, men hel sikkert ikke i Frankrig. Fotos©JørgenKoeford.

DE NYE LEJE-CYKLER

Der er ikke så meget gang i Velib’en efter at priserne er skruet i vejret. Foto©JørgenKoefoed.

Velib’en har fået konkurrence med ny slags cykler, der ikke har noget fast stativ i byen. Foto©JørgenKoefoed.

Den konkurrerende cykel lejes via en QR-code og din smartphone. Foto©JørgenKoefoed.

Hvis du ikke vil købe en Trotinette, kan de lejes på samme måde, som de nye cykler. Find én på gaden og forlad den, når du er fremme. Foto©JørgenKoefoed.

Når nu cyklerne bare står frit rundt i byen, skulle man tro, at nogen ville tage dem til sig privat. Måske … men ifølge en mærkat på cyklen, kan misdæderen risikere en bøde på 340.000 kroner og tre år bag tremmer!!! Foto©JørgenKoefoed.

DE HEDDER VÉLIB [ VÉ=velo=cykel + LIB=liberté=frihed] og er et stort kommunalt-startet cykeludlejningsprogram her i Paris. Det startede i juli 2007 og har i dag omkring 14.500 cykler fordelt på ikke mindre end 1.230 stationer. Men noget er sket i år. Der er kommet nye modeller. Ud over at de er lysere grønne ligner de de gamle … bortset fra at nogen af dem også er blevet elektriske. Men det er blevet dyrere. Sidste år kunne man købe et ugekort til 50 kroner og tage en cykel lige så mange gange, man havde brug for det. Den første halve time var gratis, herefter 1 euro pr. de næste halve timer. Det vil sige, hvis man skiftede cykel hver halve time, kostede det kun disse 50 kr. Nu koster et ugekort 115 kroner. Stadig gratis den første halve time – undtagen el-cyklerne. De koster 1 euro fra start. Men … nu kan man kun tage en cykel 5 gange i løbet af ugen. Så det er ikke længere en helt billig fornøjelse. Der ses da heller ikke så mange af cyklerne i funktion. Derimod virker det som om, at flere parisere har købt deres egen. Eller har kastet sig over Trionetten. NB: Faktisk kan man nu også leje både disse elektriske løbehjul og cykler gennem flere andre firmaer. Køretøjerne står tilfældige steder, hvor den sidste bruger har efterladt dem. Ved hjælp af en QR-kode og din smartphone, sætter du dit lejemål i gang og kører derhen, hvor du vil, og efterlader cyklen efter en afmelding. Her skal du dog være over 18 år, men det overholdes ikke. Faktisk ikke længere nogen grund til at bevæge sig ved egen hjælp. Det må bliver Vestens undergang. Fotos©JørgenKoefoed.

ENDNU ET LYDLØST TRANSPORTMIDDEL

JA, DET MÅTTE jo komme. Når nu både løbehjulet og cyklen er blevet elektrisk, kan man jo ligeså godt også hive golfbilen ud af de evige golfmarker, og bruge den som endnu en lydløs transporter i det parisiske trafikmylder. Det er så gjort og ifølge en af golfchaufførerne skulle der i øjeblikket køre et halvt hundrede stykker rundt i byen. Det bliver nok lid koldt til vinter … men ørervarmerne er jo opfundet! Fotos©JørgenKoefoed.