NÅR KUNSTEN FALMER
DET HAR IKKE noget at gøre med KUNSTRUNDEN, som starter på Gudhjem Museum i morgen lørdag, hvor du i øvrigt er inviteret til fernisage klokken 13.
Tværtimod kan man sige.
I al korthed handler det om, at to malerier, som den bornholmske kunstner Sunny Asemota malede på en olietank i 1999 var begyndt at falme i farverne. Så meget, at ejeren af værkerne – Hanne Strøby – ringede til kunstneren og spurgte, om han ikke kunne komme en tur til Kirkestien i Gudhjem med pensler og en håndfuld farver og give dem en overhaling.
Det kunne han godt.
Det skete i går, og nu stråler de to motiver om kap med solen.
DENGANG I 90’ERNE
Forhistorien er ret så spøjs: I 1999 satte den bornholmske billedhugger Anders Nyborg en af sine meget store, blanke metal-skulpturer op foran Aakirkebyhallerne. Det gjorde genboen – Erik Strøby – så gal i skralden, at han så rødt. Han havde ikke lyst til dét syn fra sine vinduer, så han kontaktede Asemota og bestilte ham til at dekorere den olietank, han på det tidspunkt havde stående foran sit hus. Nu skulle der nemlig være kunst-krig!
Da olietanken flere år senere blev skrottet, skulle kunsten selvfølgelig reddes. Derfor blev to af siderne skåret ud og bragt til Kirkestien 3 i Gudhjem, hvor Erik Strøbys datter hængte dem op i sin gårdhave … og altså fra i går atter i fuld Asemota-power-kulør.