NÅR EUROEN KOLLAPSER

Andy Warhol: 'I always visit Bvlgari, because it is the most important museum of contemporary art.'

NÅR INTERESSEN STIGER for guld og ædelstene er det et tegn på krisetider. Guldpriserne har aldrig været højere end nu. Det skyldes at milliardærer og andre investorer ikke har tillid til de valutaer, der cirkulerer Jorden rundt lige i øjeblikket.

Alle skynder sig at skille sig af med euroen, som måske meget snart står til frit fald uden sikkerhedsnet, når et eller flere lande i euro-blokken krakelerer og går bankerot.

Dollaren er også højst usikker. I USA er der stor arbejdsløshed og stabilitetslokomotivet har svært ved at sætte dampen op. Og så bliver det jo ikke bedre af, at araberne og kineserne efterhånden at opkøbt en god bid af aktierne i de amerikanske selskaber.

Hva’ så med det britiske pund? Hmm … den lugter også og kan heller ikke hamle op med ’de gamle penge’: Guldet!

Mit råd er: Køb en guldbarre– prisen er en kvart million kroner pr. kilo.

Endnu et krisetegn: I torsdags åbnede det hæderkronede juveler-firma BVLGARI en meget stor udstilling i Grand Palais i Paris. Firmaet fejrede sidste år 125 års jubilæum, og det markeres så igen i Paris med udstillingen ’125 years of Italian Magnificence’. Udstillingen fortæller blandt andet historien om det storslåede firma, som åbnede deres første butik ’Via Sistina’ i 1884. Interessen for udstillingen var formidabel, da intet mindre end 4.000 (siger og skriver fire tusinde) celebrister dukkede op til åbningen. Blandt mange andre sås skuespilleren Juliette Binoche og rocksangeren Johnny Halliday.

Et par meter fra den gamle butik i Hong Kong centrum, har Cartier nu åbnet butikken over alle butikker. Masser af kvadratmeter i eg og bronze fyldt med smykker, ure og meget, meget mere – alt i kostbar skala.

Alt hvad der kunne kravle og gå af kändisser var mødt op, da Cartier åbnede ny luxusbutik i Hong Kong. Her ankommer den kendte topmodel, sangerinde, tv-stjerne og skuespiller ELLA KOON. Hun havde bla en rolle i filmen 'Drink Drank Drunk' (千杯不醉 - 2005).

Og som en yderlig understregning af den øgede interesse for krisetid-million-glimmer åbnede luksusforretningen Cartier en endnu større og endnu mere glamourøs forretning. Det skete 26. november i Hongkong i det fashionable indkøbscenter ’Prince’s Building’. Facaden, der er 17 meter høj, ligner en stor sukkerknald, interiøret er holdt i eg og bronze, og som det lyder nok så besnærende i pressemeddelelsen:

‘Refleksionerne fra den skinnende facade af gradueret glas med det guldindvævede logo skaber et perle-pulserende, champagnefarvet lys – en glinsende, moderne hyldest til Cartiers tidløse stil og den agtelse som firmaet altid har haft i Hong Kong og omegn.’

Butikken er på 9000 kvm med saloner i tre etager til de særlige kunder. Cartier har afdelinger i Paris, London og New York – og i alle andre hovedstæder verden over. Butikkerne tilbyder luxusvarer til den kræsne, men fyldige pengepung.

På Bornholm kan vi blot prale af, at der i årets løb er åbnet ikke mindre end 2 – skriver to – smykkebutikker i Svaneke på Bornholm. Her kradser krisen åbenbart også.