NORDMÆNDENE TØR HVOR BORNHOLMERNE BÆVER

Nusfjord ligger ligsom Gudhjem nede ved vandet omgivet af klipper. Foto©visitnorway.dk.

Nusfjord er en del af Lofoten, som ligger nord for den Arktiske Cirkel på linie med Lapland.

 KOMMENTAR  Nusfjord er et af Norges ældste og bedst bevarede fiskerlejer. Det ligger på Flakstadøya i Flakstad kommune – Lofoten, Nordland. I Nusfjord har der været fiskeri siden midten af det 19. århundrede. En rigtig lille perle, som de senere mange år er blevet overrendt af turister. Men nu er beboerne blevet trætte. I sæsonen blev byen gennem-oset af et halvt hundrede turistbusser dagligt. Det er der nu sat en stopper for. Fremover letter man kun by-bommen for to – 2 – busser i døgnet.

Gudhjem er et tilsvarende idyllerisk fiskerleje med omkring 9.000 år på bagen. Ganske vist er fiskeriet forsvundet, men idyllen er der faktisk stadig, selv om den efterhånden kan være svær at få øje på i højsæsonen. Her oversvømmes lilleput-byen af tusinder af motoriserede køretøjer dag efter dag. Og som førhen i Nusfjord ødelægges byen også af langt over 50 store turistbusser – dag for dag.

Befolkningen i Gudhjem sammen med Byforeningen har gennem flere år ønsket en trafik-sanering. Parolen må være nul – 0 – biler, motorcykler og busser ned gennem byen. Selvfølgelig undtaget rutebusserne, de fastboendes og hotelgæsternes køretøjer.

Men sker det?

Ja, faktisk har Natur- og Miljøudvalget under ledelse af SF-eren Leif Olsen taget det første lille skridt i den rigtige retning. Det skete, da udvalget på deres møde 7. maj besluttede, at forsøge at starte  en P-plads oven for byen på den såkaldte ‘Hotel-grund’. Det sker på trods af, at Leif Olsen på borgermødet 9. april om trafikken i Gudhjem, fastslog at man ikke bare kunne forsøge sig med en P-plads, da lokalplanen i givet fald først skulle ændres … og det ville tage tid.

Men heldigvis kunne Gudhjem-borgeren Johan Lorentzen sin planlov bedre end både Leif Olsen og hans to medbragte embedsmænd. Ifølge den ‘nye moderne planlov’ må kommuner godt gøre forsøg uden først at ændre lokalplanen. Et forsøg må dog ikke løbe længere end ti år. Det har man taget til efterretning og har nu meddelt, at man foreløbig indretter 100 intermistiske P-pladser på Hotel-grunden og desuden gør plads til fire bus-pladser oven for byen ved F24-tanken. De fire busholdepladser og de mange P-båse for biler nede ved havnen bibeholdes – desværre.

Som sagt: Et bette skridt i den rigtige retning. Endemålet må være et Gudhjem, der kun bliver befærdet af motorkøretøjer, som har ærinde i byen. Altså varekørsel, rutebiler samt motorcykler og biler tilhørende helårsbeboere i Gudhjem plus byens hotelgæster.

Når det sker om føje år, vil der i sommersæsonen brede sig en liflig duft af havvand og stilhed og byens forretninger vil opleve et boost af dimensioner. Alle bliver glade: De erhvervsdrivende, beboerne og ikke mindst turisterne, der vist IKKE kommer til Gudhjem for at opleve det trafik-kaos, de kender så godt fra de storbyer, de kommer fra.

Der mangler blot én ting: En shuttle-bus, der kan transportere de mega-overvægtige og de benløse op og ned af Brøddegade. Kommunen har ingen penge. Byen vrimler med mange-millionærer, sååååå ….. hvem donerer?

DEN KLIMA-VENLIGE UNGDOM
De unge i Europa – med svenske frk. Thunberg i spidsen – dropper skoledage for at demonstrere for at politikerne skal gøre noget for klimaet. Hvad gør de unge egentlig selv? Her i Gudhjem lader de unge sig stadig transporterer op og ned gennem Gudhjem i store busser. De gider ikke gå.

Hurra! Så meget for klimaet!