SOM DET KAN SIGES [189] OM DRØMMEMUSIKKEN, OM AT HENTE MELODIER OG OM AT KOMPONERE

MAN HØRER SÅ MEGET. Nogen gange så meget at ørerne er ved at falde af. Og det er trods alt det sjoveste – eller det mest interessante:

Forfatteren og journalisten Poul Blak i Anni Dunchs interview-bog om reinkarnation LIV EFTER LIV: Beatlen Paul McCartney ’drømte’ verdenshittet ’Yesterday’, og bagefter var han derfor meget utilbøjelig til at lægge navn til nummeret. Lars Muhl er også en af de få danskere, der har arvet et verdenshit, og han fortæller, hvordan det kom til ham i et rush, så det tog ikke længere tid at skrive det end at spille det. Det var ’One More Minute’.

Forfatteren og journalisten Poul Blak i Anni Dunchs LIV EFTER LIV: Og vores store skjald Kim Larsen sagde engang til mig, at det at skrive gode sange er at modtage noget derude fra: ”Den hænger oppe i rummet, den der melodi, og jeg skal bare tage den ned. Det samme gjaldt også en af vores største komponister, Carl Nielsen, som i et brev til sin kone skrev, at da han sad og komponerede ’Maskerade’, følte han, at det ikke havde så meget med ham selv at gøre. Han følte sig som et rør eller et medie, som de kreative af skabende energier blot løb igennem.

Forfatteren og journalisten Poul Blak i Anni Dunchs LIV EFTER LIV: Som forfatteren Peter Høeg sagde til mig den morgen i 1993, da hans roman ‘De måske egnede’ udkom, og vi sad og talte om dette at skrive: ”Når jeg sætter mig ned for at skrive, så sker der et eller andet – hvis det altså sker. Og hvad det er, det ved jeg ikke. Men jeg kan mærke det rent fysisk. Jeg kan mærke, at cellerne nu begynder at bevæge sig – det begynder at vibrere. Og så fyldes jeg af et eller andet, der ikke ligger i mig. Det kommer til mig udefra.