TRYDE OG NEMO FYLDER GUDHJEM MUSEUM MED TEGNEDE PORTRÆTTER, POP OG ANDEN ART

Johan Frederik Tryde’s selvportræt. Det var inden, han lod hår og skæg vokse vildt. Affoto©ClausSonne.

Tryde var fast inventar på Christiansø i mange år – så selvfølgelig fik han også have sit eget skjold på kroen. Nu med hår over det hele. Foto©JørgenKoefoed.

PÅ LØRDAG – 30. SEPTEMBER – er der fernisage på årets sidste udstillinger på Gudhjem Museum. Læs om de to udstillere – den ene døde i 1967, den anden er spræl-levende.

Johan Frederik Tryde’s datter Gerd Tryde donerede for mange år siden flere hundrede portræt-tegninger af kendte og ukendte mennesker udført af hendes far. 73 af de opsigtsvækkende portrætter, som udstillingsudvalget har plukket ud, har aldrig været udstillet før – det bliver de nu.

Andreas Nemo fra Hasle blev i tidernes morgen uddannet på Kunstakademiet i Toulon i Sydfrankrig. I dag er han 73 år, og har gennem alle årene produceret kunst inden for alle genre. Han udstiller retrospektivt en lang række malerier, pasteller og grafikker

I Udstillinghallen:

TRYDE – TEGNEDE PORTRÆTTER

JOHAN FREDERIK TRYDE blev født 14. april 1882 i Rønne. Døde 15. maj 1967 i Paris – og blev ført til Rønne og begravet her.

Tryde blev student fra Rønne Statsskole. Læste herefter medicin på Københavns Universitet i seks år. Måtte så opgive på grund af en alvorlig nervebetændelse. I 1912 gik han på Teknisk Skole, indtil han begyndte på Det Kongelige Danske Kunstakademi fra 1913-15.

Han brugte Christiansø som base for rejser ud i verden. Blandt andet Frankrig, Spanien, Nordafrika, Korsika og Norge.

Han levede som en ægte bohéme, der ikke mindst nød sine mange ophold i byernes by. Det var også her han døde som 85-årig.

Tryde fik billeder ind på den censurerede Kunstnernes Efterårsudstilling i 1925 og 1931 og havde en separatudstilling på Galleri Binger i København 1934.

Lægen på Ertholmene Tage Voss skriver i sine sidste erindringer om Tryde og hans mange tossestreger. Læs et udsnit til sidst i dette blog-indlæg, som også indeholder andre oplysninger om hans liv og levned.

I Stationsbygningen:

NEMO: POP OG ANDEN ART

Andreas Nemo foran et af de store malerier, der bliver udstillet. Foto©JørgenKoefoed.

Hans navn er ANDREAS NEMO. Han benævner sig selv som en noget bulet og skrammet, ældre herre fra 1943. Sandt nok, men alligevel stadig særdeles sprællevende, som det kan ses af denne udstilling.

Han er bl.a. uddannet på Académie des Beaux Arts, Toulon, Frankrig, hvor Nemo boede i omkring en snes år.

I dag bor han i Hasle, hvor han i 2004 startede ’Danmarks Mindste Kunstskole’. Den lukkede for nogle år siden. Selv er han forsat med at producere kunst – både malerier, grafik, tegninger og foto. Et retrospektivt udsnit af dette vises i Stationsbygningens tre mindre udstillingslokaler.

‘Prinsen på den hvide hest’ fylder en hel væg i Stationsbygningen. Så stort er det. Affoto©AndreasNemo.

Læs Andreas Nemo’s CV til sidst i denne blog.

FAKTA OM UDSTILLINGERNE:
Fernisage lørdag 30. september 2017 kl. 14:00 – 16:00
Herefter åben hver dag kl. 13:00 – 17:00 til og med 29.oktober

TAGE VOSS OM TRYDE

Tage Voss – der var læge på Ertholmene fra 1947 til 1967 – skriver om Johan Frederik Tryde i bogen FEJEMØG FRA PARNASSET – BETRAGTNINGER FRA EN SVUNDEN PERIODE. Bogen udkom i ny udgave 12. december 2016 på forlaget Lindhardt & Ringhof.

Her er et uddrag: Johan Frederik Tryde beboede det store tidligere bryghus på Christiansø. Han var foruden maler, sportsmand og globetrotter. Til hans bedrifter hørte en historisk rundsejlning i kajak i Østersøen og en færd til Nordkap på en af disse særprægede knallerter, der dukkede op efter krigen. Disse skulle ved lovbud kunne cykles pr. pedal for at få godkendelse. Til Trydes mange talenter hørte ikke mekanisk fornemmelse. På turen til Nordkap med sovepose, tegneblok og knækbrød svigtede motoren 600-800 km oppe i Sverige, hvorefter Tryde trampede pedalerne videre op til destinationen og hjem igen – en bemærkelsesværdig sportsbedrift, så sandt som pedalerne ikke var beregnet til andet end garniture. Vel nået til Svaneke og postbåden efter 4.000 kilometers trampen anførte postbådens besætningsmand Cha’les til den vidtløftige beretning, efter at have beundret køretøjet, om den mon ikke havde virket bedre, hvis Tryde havde åbnet for benzinhanen. Den havde Tryde aldrig lokaliseret, men knallerten knaldede fint, da Cha’les havde vist globetrotteren fidusen. Turen resulterede i en skitse af to søpapegøjer.

Tryde var specifikt Kunstmaler Tryde. Der hang også et par let karikerede portrætskitser i den store bryggerihal, de havde hængt der i 30 år og legimiterede for verden Trydes plads på parnasset og var aldrig blevet suppleret. Tryde samlede hver sommer en skønsom flok af malere og sportsfolk, der fik ophold i den store bygnings mange afkroge. Der blev malet, tegnet croquis, svømmet og lavet udspring og kraftspring, uanfægtet af øboernes svedne kommentarer.

Tryde havde arvet formue, men, som med benzinhanen, havde han aldrig opdaget, hvordan den kunne gøres nyttig. Han levede et fornæret, men fornøjeligt liv på eksistensminimum og deltog hvert år på malerskole i Paris, selvtransporteret frem og tilbage. Ingen så nogensinde resultater af de franske studier.

Gitz-Johansen kunne berette, hvorledes han og en maler-kammerat en aften havde stået på Pont Neuf i Paris og set et lille lys nærme sig på Seinen. Lyset stammede fra et spritapparat, over hvilket en kasserolle med en pølse kogte. Det stod på dækket af en kajak. ”Det må sgu da være Tryde!”, sagde maleren. Og i dækshullet afsløredes under masser af rødt hår og brusende skæg en prætig romersk profil. Det var Tryde.

På senere år forlængede Tryde sit årlige ophold i Paris, finansieret gennem arbejde som turistfører. I vinterens mørke på øen fyrede Tryde aldrig i ovnen, men holdt varmen iført en læderrustning, som knirkede og spredte en speciel atmosfære, uklart om det skyldtes læderet eller Tryde. Om sommeren optrådte han i næsten komplet adamskostume, men appetitlig efter mange timers daglig i vandet. Om vinteren var han i mange måneder næppe uden sit læderudstyr, som han også sov i.”

TRYDE SOM MALER ifølge Weilbachs Kunstnerleksikon:

’Trods tæt kontakt til en række af de betydeligste bornholmermalere, fastholdt han både i landskabsmaleriet og i opstillingerne en lidt svulstig sen-impressionistisk form i en usikker og til tider voldsom kolorit’, skriver museumsinspektør Lars Kærulf Møller om ham og fortsætter: ’Tryde havde svært ved at forlige sig med oliemaleriet. Han dyrkede det, men nåede aldrig at få et fortroligt forhold til farverne’.

Gudhjem Museum ejer nogle af hans oliemalier, som trods kvaliteten udstilles på udstillingen.

TRYDE SOM TEGNER

Lærte Tryde ikke at beherske maleriet, blev han til gengæld god til at tegne portrætter. Det lærte han (måske) under sine årlige studier på Académie de la grande Chaumière i Paris. Tegneskolen, som stadig eksisterer, ligger i gaden af samme navn – Rue de la Grande Chaumière – en gade, hvor en række kendte franske kunstnere boede eller havde atelier fx. Gauguin, Modigliani, Delacroix, Manet, Picasso og Cézanne.

FAKTA OM NEMO

Kunstkritikeren Lis Engel, Kunstavisen skriver om Nemo:
”Andreas Nemo er en meget engageret kunstner. Han behersker en lang række teknikker og medier, som han benytter til at skabe billeder med stor spændvidde inden for både foto, collage, installation, maleri og grafik. Temaerne spænder vidt fra det skarpt iagttagende, som skildres ekspressivt og indlevende til det humoristiske, satiriske og ironiske. Der er dog ingen tvivl om, at især hans grafiske værker og malerier rummer en særlig sans for linjens bevægelse og farvens klang”

Ud over kunstner er Nemo også en helstuderet røver. For et par år siden blev han sexolog fra Aalborg Universitet. Desuden har han også en BA i Litteraturvidenskab og Kunsthistorie samt er cand.mag. i Moderne Kultur og Kulturformidling – begge fra Københavns Universitet. Nu overvejer han at læse teologi.

Uddannelse:

1969-72 Hans Christian Høiers Maleskole, Birkerød.

1984-89 Académie des Beaux Arts, Toulon, Frankrig.

1989-90 Holbæk Kunsthøjskole.

1996     BA i litteraturvidenskab og kunsthistorie, Kbh.s Universitet.

2001     Cand.mag. i Moderne Kultur og Kunstformidling.

2003-04 Holbæk Kunsthøjskole.

2004-05 Æstetik og Stilhistorie, Kbhs. Universitets Kunsthistoriske Institut.

2009-10 Videoproduktion og Fiktion, Kbhs. Universitets Filmvidenskabelige Institut.

2013-15 Master i sexologi, Aalborg Universitet.

 

Udpluk af censurerede udstillinger:

1986 Salon International du Lavandou, Frankrig.

1988 XXIVs Grand Prix International de Peinture (Turistrådets Pris).

1988 Chateau Arnoux, Frankring (Bedste Akvarel).

1988 XIe Rencontre d’Arts Plastiques, Frankrig.

1989 Biennale du Rêvest, Frankrig.

1991 Nordisk Kunst 91, Århus, Danmark.

1992 Xe Grafiktriennale, Stockholm, Sverige.

1993 XIIe Mini-print Internacional, Barcelona, Spanien.

1994 XIIIe Mini-print Internacional, Barcelona, Spanien.

1996 KS – Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, Danmark.

2002 Kaffeslottets Censurerede Udstilling, Gudhjem, Danmark.

2008 Svanekegårdens Censurede Udstilling, Svaneke, Danmark.

2011 KS – Kunstnernes Sommerudstilling, Tistrup, Danmark.

Herefter indsender Nemo ikke ind til flere censurerede udstillinger.

 

Udvalgte separatudstillinger:

1984 Ile Foire aux Crôtes, Toulon og Cuers, Frankrig.

1986 Peintres d’un Weekend, La Valette, Frankrig.

1987 Atelier Maillard, Toulon, Frankrig.

1988 Salon des Jeunes Stylistes, Hyèeres, Frankrig.

1988 XXIVe Grand Prix International Peinture, Cannes, Frankrig.

1994 Galleri ABC, København, Danmark.

2003 Handlungsanweisung 43, Kunsthalle Wien, Østrig.

2008 My ArtSpace, Rådhuspladsen, København, Danmark.

2009 AIA – Associazione Italiana Acquerelisti, Bellagio/Milano, Italien.

2010 Galleri GAL, Frederiksværk, Danmark.

2011 Dadapost, Berlin, Tyskland.

2013 Grønbechs Gård, Hasle, Danmark.

2014 Galleri Nybro, København, Danmark.

2017 Kunstrunden, Bornholm, Danmark.