VEDENS BEDSTE FILM I SCALA GUDHJEM

Legendariske Orson Welles, som Harry Lime i de berømte scener i Wiens kloaker. Foto©Den TredjeMand.

FILMKRITIKEREN Roger Ebert fra Chicago Sun-Times lægger ikke skjul på sin begejstring for DEN TREDJE MAND: “Hvilken magi! Jeg har set den mindst halvtreds gange!” Din Blogger – der mener, at det er verdens bedste film – lægger sig tæt op ad dette udsagn: “Sikken stemning! Sikken fascination! Jeg har set den mindst ti gange!”

DEN TREDJE MAND er en engelsk sort-hvid thriller fra 1949 instrueret af Carol Reed efter manus af Graham Greene.

WIEN LIGE EFTER KRIGEN

Handlingen udspilles i et sønderbombet Wien i 1948, hvor byen er splittet op i fire zoner efter 2. verdenskrig. Her ankommer andenrangsforfatteren Holly Martins [Joseph Cotton] for at lede efter sin ven Harry Lime [Orson Welles], som påstås at være blevet dræbt i en bilulykke. Da han indleder sin egen efterforskning, opsøges han af en britisk politichef og en mystisk baron, som begge har samme budskab: “Rejs hjem igen! Omgående!”

MUSIKKEN ER FILMEN

Filmen blev særligt berømt for citar-musikken komponeret og spillet af Anton Karas, især det centrale hovedtema associeret med Orson Welles’ figur Harry Lime. Musikken gik sin sejrsgang over store dele af den vestlige verden. Du kan se og høre Karas spille sin melodi på: https://www.youtube.com/watch?v=gFz79SBnuk8&feature=related

Det var en tilfældighed, der gjorde, at denne musik blev benyttet. Instruktøren sad aftenen før optagelserne skulle starte i hotel-restauranten. Her underholdte Anton Karas med sin citar. Da han senere går til køjs, kan han ikke falde i søvn, fordi han ikke kan få musikken ud af hovedet. Næste morgen efterlyser han musikanten, der således bliver udødeliggjort med sit ‘Harry Lime Tema’.

Filmen har vundet flere priser verden over for Bedste Film, Bedste Instruktion, og ikke mindst en Oscar for Bedste Scenografi især pga de fantastiske slut-scener i Wiens kloak-system.

FILMEN INTRODUCERES AF KRIMI-EKSPERT

DEN TREDJE MAND er blevet et skole-eksempel på, hvordan man skruer den perfekte krimi sammen. Hvis du ikke har set den endnu, har du chancen i aften kl. 19:30 i Scala Gudhjem, hvor Politikens krimi-ekspert Bo Tao Michaëlis introducerer denne film-noir-klassiker, som englænderne selv har kåret som den bedste britiske film i det 20. århundrede.

FAKTA
Filmen varer 105 minutter og er tilladt for børn over 11 år. Billetpris: 85 kroner.Vises kun denne ene gang, da den er den første af fire film-klassiere, som Scala viser i samarbejde med Cinemateket i København.

 

DE ANDRE TRE FILM

Jøren Leths DE FEM BENSPÆND fra 2003 [opspændt af Lars von Trier] 92 min. og DET PERFEKTE MENNESKE fra 1967. 13 min. introduceret af festivalkoordinator Michael Lambæk. Billetpris 85 kr.
Fredag 3. november kl 19:30.

BABETTES GÆSTEBUD. Dansk film fra 1987. 103 min. Manuskript og instruktion af Gabriel Axel efter en fortælling af Karen Blixen. Filmen vandt som den første danske film en Oscar for Bedste Udenlandske Film i 1988. I forlængelse af filmen vil der klokken 19:30 blive afholdt en festmiddag à la Babette på Gaarden – Bornholms Madkulturhus i Melsted. Under middagen vil radiovært Karsten Pharao læse udvalgte passager af Karen Blixens fortælling. Billetpris uden middag: 85 kr. Billetpris inkl. 5-retters menu [Blinis med kaviar. Skilpaddesuppe [Consomme Double] med Vagtelæg og Kørvel. Vagtler i Sarkofag med Trøffelsauce. Oste fra Auvergne. Baba au Rhum med eksotisk Frugtsalat. 600 kr. uden drikke varer. Middagsarrangementet er udsolgt – men der er stadig billetter til filmen alene.
Lørdag 4. november kl. 17:00.

FANNY OG ALEXANDER. Svensk film fra 1982. 188 min. Lektor i mediefag og dansk ved STX Campus Bornholm, Nanna Wermelin, præsenterer Ingmar Bergmans sidste mesterværk, som hun genser hver jul. Filmen nomineret til seks Oscars og vandt fire, bl.a. Bedste Udenlandske Film og Bedste Fotografering. Billetpris: 85 kr.
Søndag 5. november kl. 16:00.

Billetter kan bookes på www.scalagudhjem.dk.